Velkommen!

Jeg heter Gunn Marit Nisja og er romanforfatter. Velkommen til bloggen min! Følg meg også på facebook.

tirsdag 19. oktober 2010

Hvorfor Egypt?


Jeg (t.h.) leker guide for en venninne i Hatshepsuts tempel.

Romanmanuset jeg jobber med for tiden har handling fra Egypt. Det er en samtidsroman, som foregår i det spesielle miljøet som oppstår der et tradisjonelt samfunn møter, eller la oss si kolliderer med, turistkulturen. Nå har jeg flytta til et nytt sted hvor ikke så mange kjenner meg fra før, spør mange: "Hvorfor Egypt? Har du vært der, siden du velger å skrive en roman derifra?"

Vært der er mildt sagt. Ti ganger har jeg vært i Egypt fra 2005. Og så lurer mange på hvorfor det? Jo, det er en lang historie. Her skal dere få kortversjonen...

I 2004 ble jeg gjennom felles venner kjent med noen mennesker som var i gang med et SPA-hotell-prosjekt i Egypt. De ville bygge et velværesenter midt i ørkenen, hadde både kjøpt tomt og laget tegninger og planlagt det meste. (Du kan se en gammel artikkel om prosjektet her: http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php?artid=238)  
Jeg er utdannet kokk, og kokker var det bruk for på Hotell Canna. Så sammen med en kompis dro jeg nedover med enveisbillett for et tre måneders opphold i 2005.

Tre måneder er lang tid. Lang nok tid til at verden kan snu seg ganske radikalt på hodet. For det første så vi fort at det ikke var noe jobb til oss på Canna ennå, så ble vi kjent med mange av lokalbefolkningen. Vennskapet med min bestevenn fra Norge skar seg (noe som føles ekstra ille når man befinner seg sammen i et land fem flytimer unna Norge) OG- jeg rakk å forelske meg.

Et forhold med en gutt i Egypt var først noe jeg avviste fullstendig, selv om vi nok var ganske betatt av hverandre. Jeg hadde til og med familieråd med hans mor og søster hvor jeg forklarte hvorfor dette ikke gikk.
Det var først da jeg var hjemme igjen i Norge, og følelsene ikke ville slippe taket, jeg bestemte meg for at jeg MÅTTE prøve. Og i september var jeg nede igjen, den første av mange ferieturer ned dit.

Målet var å flytte ned, og i løpet av de neste fire årene hadde jeg flere fine turer nedover, jeg hadde den glede av å få ta med meg gode venner og familiemedlemmer nedover og dele opplevelsene mine med dem.

Det er mange årsaker til at jeg ikke lenger er sammen med min Egypter, den enkle forklaringen er at avstand, økonomi og mye annet kvalte følelsene etter hvert. I dag er jeg lykkelig samboer med norsk kjæreste, og ville aldri i verden ha byttet tilbake. Likevel er det slik at jeg tenker tilbake på tiden i Egypt med glede, det var gode, sterke og fine år, selv om det var riktig å avslutte når jeg gjorde.

Men alt jeg har opplevd i ørkenlandet, Solens Rike, kommer alltid til å være med meg. Det har formet meg på godt og vondt, og jeg gleder meg masse til å vise fram alt til kjæresten, dele det med ham også. Det aller viktigste det førte til, var at alle erfaringene mine inspirerte meg til roman-manuset jeg jobber med nå.

Mer om det får dere forhåpentligvis senere! ;)

11 kommentarer:

  1. Borte bra, men hjemme best! Likevel glemmer man nok aldri ørkenlandet, nei. Anbefaler alle å ta seg et langtidsopphold i ett eller annet utland, det er greit å få litt utsyn. :)

    SvarSlett
  2. Borte bra men hjemme best ja :) Og så er jo verden så stor, kan ikke bare holde på å reise til samme landet til man blir gammel og grå...!

    SvarSlett
  3. Hei fine du! Jeg oppdaga plutselig at du har blogg her, jeg, så nå legger jeg både denne og den andre jeg fant inn i bloggleservidunderet mitt (google reader <3), og så gleder jeg meg til å lees mer. Glad du har det fint med fin kjæreste nå, glad du har gode minner fra Egypt, og glad de minnene inspirerte til ei bok jeg forhåpentligvis kan lese en dag. :)

    SvarSlett
  4. Hei Ane!! Ja boka kommer den vet du, og det blir nok mange flere turer til Egypt, men da bare på ferie. Har du blogg da Ane???

    SvarSlett
  5. Høres spennende ut.. Alt man opplever kan brukes til noe, på en eller annen måte, tenker jeg. Erfaringsmessig, som en god historie eller kreativt. Og aller gjevest når det får utløp kreativt, tenker jeg. Har du kommet langt i manuset?

    SvarSlett
  6. Petro: Jeg holder vel på med tredje gjennomskriving, altså er jeg ferdig med det herlige skrivearbeidet og er dypt inne i den ikke fullt så gjeve redigeringen :) Håper jeg klarer å bli ferdig til estimert tid - Jeg har jo så mange andre historier på lager som vil ut :)

    SvarSlett
  7. ååå så fint,jeg skal forhåpentligvis snart til hurgadha,kanskje du har noen ideer til hva man skal finne på?syns det er en grusom lang tur til kairo,men veldig lyst da så får se.

    maybee

    SvarSlett
  8. Det er kortere til Luxor, og minst like mye å se! Hurghada handler jo veldig mye om sjøliv, som snorkling, delfinsafari osv, men også masse annet å finne på, som utflukter ut i ørkenen til beduinene, egyptiske showaftener med deilig mat, eller turer på kamel - eller firhjuling for den som foretrekker motorisert transport :)

    SvarSlett
  9. Digger digger boken din. Har vært i Luxor og kjenner kulturen godt, du skriver så billedlig at jeg ser alt for meg - som en film når jeg leser boken. Masse lykke til med din fremtidige skrivekarriere.
    Begeistret hilsen fra Bergen.

    SvarSlett
  10. Takker for veldig hyggelig tilbakemelding!

    SvarSlett
  11. Hei!
    Er godt igang med "Naken i hijab" etter å ha lese "Olivensteinen":
    Vart "stuck" i Egypt i 6 veker i 1982 - då det var fullt på flya vidare ut i verda. Vart såleis bitte litt kjend med verda du så fantastisk levande beskriv i bøkene dine. Eg kan framleis kjenna lukta så mange år etterpå.
    Mange takk! Inspirerande! Eg gler meg til meir.

    SvarSlett