Velkommen!

Jeg heter Gunn Marit Nisja og er romanforfatter. Velkommen til bloggen min! Følg meg også på facebook.

søndag 23. oktober 2011

Somlepave versus arbeidsjern 1-0

Hjemmekontor med marmorkake

Mange spør meg hvordan jeg har det når jeg skriver, og hvordan en god eller en dårlig skrivedag er. For meg er skrivedagene veldig forskjellig, og det jeg ihvertfall merker at jeg bør bli enda flinkere på, er å tenke "Nå er jeg på jobben" - selv når jeg skriver hjemme.

Når jeg skriver hjemme er jeg nemlig helt forferdelig på å prokrastinere, eller SOMLE som det heter på godt norsk. Det er rart, jeg tror det har med at skriving av en roman er en slik relativt langsom prosess å gjøre, men fakta er at hvis det går litt trått med skrivinga, og jeg befinner meg hjemme, kan det å sette på en maskin med klær eller vaske de kaffekoppene fra i går plutselig virke umåtelig viktig.

Jeg har alt det vanlige rundt meg, og all verdens tid, jeg skal jo "tross alt ikke gjøre noe annet enn å skrive litt i dag", og nå fortjener jeg vel en liten pause for å ringe ei venninne? Deretter leke litt med katten, hm, skulle vært en snartur på butikken, fælt så støvete den kommoden var (ja en ser det når sola kommer fram) og nå er det jammen lenge siden jeg har bakt brød. Hvis det er virkelig er ille med arbeidlysta, kan jeg finne meg selv i ferd med å gjøre noe så meningsløst som å bruke strykejernet på kjøkkenhåndklærne. Da vet jeg med meg selv at jeg er ute og kjøre. Slik er det ofte, at plutselig er kvelden kommet, huset er strøkent og dokumentet på pc-en har det ikke skjedd noe særlig med. DET definerer en dårlig skrivedag.

Men dersom jeg hadde hatt en annen type jobb, eller når jeg er på en annen type jobb, kan jeg selvsagt ikke tenke på husarbeidet hjemme, eller om det hadde vært lurt å måka litt snø nå, eller bytta på kattedoen. Da måtte jeg tenke på sånne ting når jeg kom hjem igjen etter dagens dont.

På en god skrivedag derimot er jeg i flyten, da er jeg inne i det som skjer i historien, og bryr meg ikke om hverken oppvask, sengeklær eller fuglebrett. Da blir jeg selv oppslukt av det jeg skriver, og det er lett å se at da blir resultatet i manuset også mye bedre. Logisk kanskje. En fin metode for å komme INN i god skrivemodus er å ta seg en tur på skrivestua. Der er det ingen ting som forstyrrer, ingen tv, radio, ingen folk, katter eller husarbeid. Bare ro og fred.

Og med denne blogginga er dagens somling hermed over. Så hvis jeg får tillatelse til å tjuvstarte litt på nyttårsløftene, må det bli å være en strengere sjef for meg sjøl. NEI Gunn Marit, du får ikke permisjon fra skrivinga i 20 minutter for å vaske golvet, hva er det du innbiller deg??





Skrivestua

4 kommentarer:

  1. Lykke til med skrivinga, og snart kommer vel bok nr 2??

    Ha en fin uke...

    SvarSlett
  2. Takk! Vel SÅ snargjort er det vel ikke, men jobber med saken. Store klemmer til deg :)

    SvarSlett
  3. Sånn er det når jeg skal skrive også (nå leser jeg blogger istedet for å jobbe... Gaah!). Men jeg ville likevel stikke innom deg for å fortelle at jeg etter å ha kommet tilfeldig inn på bloggen din for en tid tilbake i går kom over boken din og tok den med hjem. Har allerede begynt å lese, og jeg liker den godt. Du skriver virkelig bra. Lykke til videre! Mvh Hanne R

    SvarSlett
  4. Hei Hanne! Det var hyggelig å høre. Riktig god lesning!!

    SvarSlett