Velkommen!

Jeg heter Gunn Marit Nisja og er romanforfatter. Velkommen til bloggen min! Følg meg også på facebook.

søndag 27. november 2011

En sluttet sirkel

             
Overvldende oppmøte på biblioteket 14. nov.
Jeg ønsker å benytte anledningen til å takke alle som tok seg tid til å komme og høre på meg på Sunndal Folkebibliotek den 14.11, og slik gjorde det til en storslagen og uforglemmelig opplevelse for meg.

Verken å skulle skrive eller å gi ut en roman er noen spøk, og jeg hadde nok ikke gjort meg så veldig mange tanker om hvordan det kom til å oppleves, rent bortsett fra det at denne historien, ”Naken i hijab”, som bare jeg, redaktøren min, og noen ganske få andre så langt hadde lest, nå plutselig skulle havne mellom to permer og være til salgs i landets bokhandler. Stort nok i seg selv for en nybegynner!

Så kom boka ut 25. august, og jeg kom i den heldige posisjon at jeg måtte lære meg å ta imot skryt. Under redigeringsarbeidet hadde jeg fått god øvelse i det motsatte… He he. Men heldigvis fikk jeg se at det ble slik jeg hadde ønsket: Romanen min ga gode leseopplevelser til mange.

Noen negative tilbakemeldinger kommer man selvsagt - og heldigvis - heller ikke unna, og mange har lurt på hvordan det oppleves. Jeg syns det er helt greit jeg - man må tåle at folk har sine egne meninger, hvis jeg ikke syntes det va greit, kunne jeg jo bare latt være å gi den ut, kost meg med den på min egen skjerm i stedet. Men heldigvis var god-ordene i overveldende flertall.

Toppen på kransekaka var det nok å bli nominert til bokhandlerprisen. Tenk å stå på den nominasjonslista sammen med forfattere man ser opp til og har som forbilder; Gert Nygårdshaug, Margaret Skjelbred og selveste storfavoritten Jo Nesbø.

En herlig avslutning på en travel bokhøst var det å få komme heim til Sunndal og presentere debutromanen min der. Folkebiblioteket i Sunndal var opp igjennom årene hovedarenaen hvor jeg fikk både skjerpet og tilfredsstilt den litterære appetitten. Derfor var det stort å skulle komme dit for å snakke om en bok jeg selv hadde skrevet.

Jeg og samboeren min kom tidlig. Førti minutter før arrangementet begynte, for å være sikker på å komme først. Til vår overraskelse hadde det allerede begynt å fyltes i seteradene, og vi ble vennlig plassert på et pauserom hvor vi kunne nyte litt kaffe og kake før alvoret begynte. Jeg ble veldig nervøs da en bibliotekar kom heseblesende inn og forkynte: ”Vi må ringe kulturhuset og skaffe flere stoler! Her er det fullt allerede!!”

Sånn omtrent hundre sjeler fylte biblioteket den kvelden, og jeg er overveldet og glad for all støtten, alle gode ord og blomster. Jeg fikk signere mange bøker etter endt arrangement, et stort privilegium. Det er ingen selvfølge å oppleve slik støtte fra lokalsamfunnet, men i Sunndal er ikke det noe problem.
Takk til alle som møtte opp - og til alle som har kjøpt boka, gitt meg tilbakemelding via andre kanaler og anbefalt den videre. Det føles utrolig godt å ha med seg denne opplevelsen, og å vite at det finnes noen som venter på mer- når jeg nå skal inn i ”skrivehula” og jobbe med neste bok!

Tusen takk!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar