Velkommen!

Jeg heter Gunn Marit Nisja og er romanforfatter. Velkommen til bloggen min! Følg meg også på facebook.

torsdag 1. desember 2011

På'n igjen - Et nytt romanprosjekt på gang.


Mye er sagt om "den vanskelige andreboka" - mange forfattere syns at etter å ha skrevet og utgitt én roman, er det forferdelig vanskelig å begynne på neste. Hvis debuten fungerte, vil man jo gjerne gi leserne sine mer av samme slag. Men FOR likt må det ikke bli, man kan jo ikke skrive den første romanen på nytt, den historien er allerede fortalt. Dersom førsteboka ble krasst dømt, har man kanskje mistet en del av selvtilliten. Av og til kan det også være bra, men dersom det resulterer i total skrivesperre gjør det jo ingen nytte. Skrivesperre kan man få av for mye skryt også. Triller man yatzy på kritikernes terninger kan man gå seg bort i tanker om "hvordan toppe dette", sannelig er det noe spesielt med denne andreboka... Når man er blitt godt etablert som forfatter, tåler man kanskje svingningene bedre. Det er ihvertfall håpet mitt som fersking.

Oppi dette er jeg utrolig glad for at jeg ikke starter med helt blanke ark. Mens jeg skrev og redigerte "Naken i hijab" hendte det selvfølgelig at jeg måtte vente noen uker på konsulenter eller redaktørers vurdering. Men jeg var inne i en stim, og brukte ventetida til å skissere opp en ny historie som hadde "plaget meg" en stund. Er det ikke irriterende, at mens man skriver på en ting, er det alltid den neste som presser på oppi knotten?

Da jeg sendte inn førsteutkastet, eller kladden, til Juritzen for noen uker siden, var jeg nok mest av alt opptatt av å finne ut om jeg hadde noe det kunne bli roman av i det hele tatt. Jeg er klar over at en idé jeg selv liker kjempegodt kan vise seg å egentlig være elendig. Det er lett å se seg blind på sin egen historie.

Heldigvis likte de råmaterialet veldig godt, og nå begynner arbeidet med finpussinga. Jeg gleder meg veldig til å komme i gang. Som mange vet er jeg en av de som strever med de mørke månedene i året, så det skal bli strålende fint å kunne fordype seg i redigeringsarbeid. Dersom jeg klarer å levere, og dersom jeg og forlaget blir enige om hva som er bra og mindre bra i historien, blir den kanskje ferdig til neste høst igjen. Det hadde vært fint!

Mange har spurt meg om den neste blir en oppfølger til "Naken i hijab". Det blir det ikke. Det kommer helt sikkert flere bøker fra Egypt, og jeg har tanker om en fortsettelse, men den neste boken foregår i Norge. Det betyr imidlertid ikke at det ikke blir kulturkollisjoner!

Ønsker dere alle en trivelig tid framover med goro og glanspapir. ;)

10 kommentarer:

  1. Break a leg my friend! :D Det årne sæ helt aikkrt!

    SvarSlett
  2. Hva med å skrive debutboka ti ganger, hver gang fra et nytt land? «Naken i gákti,» «Naken i toga,» «Naken i peplos,» «Naken i khiton» osv osv? Det har ingen gjort før …

    SvarSlett
  3. Hei,
    Gratulerer med debut og ikke minst at det har gått så bra. Tror det er veldig lurt av deg å komme igang, så raskt etter ferdig manus. Ser frem til å lese boka.

    SvarSlett
  4. Tusen takk for lykkønskninger, og ikke minst,

    Roger Pihl: Hva skulle jeg funnet på uten deg?

    Og kjære Al kilot, håper du vil ha glede av boka og kjenne igjen mye.

    SvarSlett
  5. I keiserens nye klær...? Nei, noe sånt har visst vært skrevet:) Uansett, lykke til videre. Blir spennende å følge arbeidets gang.

    SvarSlett
  6. Takk Ken! Ved faraoens underbukser kanskje?

    SvarSlett
  7. Vet du hva, jeg innså først helt nylig at det var selveste Nadiyya som var hijabnaken. Tenk det! Ble glad på dine vegne :)

    SvarSlett
  8. Uppsalahansen: Ja men det var da ikke for sent det! Klart, av og til tar det litt tid før lyspæra blinker ;)

    Sabrina: Tusen takk for at du har tro på meg! ;)

    SvarSlett
  9. Blink-blink, eller blunk-blunk :)

    SvarSlett