Velkommen!

Jeg heter Gunn Marit Nisja og er romanforfatter. Velkommen til bloggen min! Følg meg også på facebook.

fredag 13. januar 2012

Egypt - "Kvinnenes Thailand"..?

Foto Lilly Craft
I går var jeg på lufta i Norgesmagasinet i Radio Norge, hvor jeg ble intervjuet om romanen min, "Naken i hijab". Ett av aspektene i boka som journalisten hadde bitt seg særlig merke i, er de europeiske kvinnene som i godt voksen alder reiser til Egypt og blir sammen med unge, lokale menn. Det er det også mange andre som har reagert på, ikke minst på twitter. Er det virkelig sånn? Prostitusjon, liksom.

Det er ikke overdrevet å si at jeg hadde et temmelig ensidig syn på hva prostitusjon var tidligere. Sexy kvinner på gatehjørnet med høye hæler og mini-mini-skjørt. Unnskyld jenta mi, men skjørtet ditt har glidd opp. Å, er det et belte? Jeg så ikke forskjell... Min forståelse av "horekunde" var like stereotypt: En gammel gris, kanskje, en ektemann som er gått lei av kona, eller en som ikke klarer å få seg noe annet... Da jeg bodde i Egypt så jeg plutselig dette snudd på hodet.

Noen av mine egyptiske kompiser foreslo at jeg skulle møte deres kjærester. "She's from England you know, my wife"--- Kom på festen i kveld du også, så kan dere bli kjent. Den første gangen dette skjedde ble jeg utrolig paff. For den engelske kona til denne hyggelige, nyutdannede guiden på noenogtjue var slett ikke på hans alder, hun var over seksti. La oss kalle henne "Betty". Jeg hadde sett for meg noen i min egen situasjon omtrent, men så viser det seg at Betty er fraskilt og har barn hjemme i England- voksne barn, eldre enn meg, og flere barnebarn.

"Det er så herlig å finne kjærligheten på nytt i voksen alder", sier hun rødmende. Men hva med aldersforskjellen, spør jeg. "Alder er jo tross alt bare et tall, det betyr ingen ting". For Kjærligheten overvinner alt, man blir glad i et menneske, ikke en alder, og aldersforskjell er ikke så viktig her. Jeg undrer meg. Hun er forelsket, jeg ser det. Oppførselen hans rundt Betty er rørende. "She is a wonderful person", sier han til meg og tar hånda hennes. Så sier han noe på arabisk til kompisene sine, som flirer. Jeg ser på min nye venninne. Hun slår blikket ned. Jeg hadde en sterk følelse av at noe ikke var som det skulle.

Jeg ble etter hvert gode venninner med Betty og andre kvinner i sammenlignbare situasjoner. De aller fleste glade og forelskede, fordi at, mot alle odds, hadde de funnet sin drømmeprins i et annet land. Lenge så det ut til at jeg hadde tatt feil når det gjaldt min nabo og gode venn der nede. Forholdet blomstret, og hun investerte pengene etter skilsmisseoppgjøret sitt i et lite, toetasjes hus hvor paret kunne bo. Så fikk hun rett da. Jeg hadde bare vært fordomsfull.

To år senere var situasjonen en helt annen. Betty var ikke der lenger når jeg kom fra Norge. Da jeg spurte etter henne ble jeg møtt med strenge blikk. "Don't talk about that bad woman. She tried to buy him". Ja vel? Men huset står der, og der har den unge egypteren leid bort til en gruppe kvinner, engelske disse også. En av dem har visst et godt øye til ham. Karusellen fortsetter.

Historien er ikke spesiell eller enestående i det hele tatt. Noen forhold varer en uke, andre noen år, og atter andre livet ut, selv om det i mange tilfeller medfører at mannen tar seg en egyptisk, ung kone i tillegg. She can give me children and take care of my parents you know.

Selvfølgelig KAN det være ekte kjærlighet i forhold med aldersforskjeller, kulturforskjeller og "økonomiske klasseforskjeller". Men det er greit å vite om at dette er storindustri. Uttrykket "kvinnenes Thailand" var nok både spontant og lite gjennomtenkt slik sett, da jeg ikke ønsker å fordømme hverken kvinner fra Thailand eller norske menn som familiserer seg med dem.
Forskjellen fra situasjonen med de unge "gigoloene" i Egypt er at de aller fleste av dem ikke har noen intensjon om at forholdet skal vare. Dersom du spør dem om deres tanker om å få barn i framtida, vil blikket deres flakke. Deres tyske, nederlandske eller britiske kone er langt forbi den alderen. Lite er sett på som en større verdi i det egyptiske samfunnet enn egne barn.

"Sex for penger", er vel vår vanlige definisjon av prostitusjon, men i disse sakene var det nesten aldri så ensidig og enkelt. Som oftest var det mer "omsorg og oppmerksomhet i bytte mot gjenstander, tjenester og kontakter". Og i en del tilfeller, hvor den kvinnelige parten overhodet ikke kunne se at hun ble utnyttet, er vel "svindel" et riktigere ord enn "prostitusjon".

En del mennesker har takket meg for at jeg vil advare mot å gå inn i forhold med mennesker fra en annen kultur. Men det vil jeg jo slett ikke. Vi er individer alle sammen, og det jeg har sett, erfart og fortalt om i dette innlegget, angår ikke "muslimer flest, egyptere flest eller utlendinger flest". Det omhandler en mindre gruppe menn i turistbransjen, som må brødfø familiene sine i et område hvor turistens tykke lommebok bestemmer prisnivået.

Og om du spør: Var ditt forhold også slik..? Da vil jeg svare "selvfølgelig ikke". Om det er hundre prosent sant, vil jeg aldri noen gang få vite.

9 kommentarer:

  1. Kjempespennende å lese. Jeg elsker innblikk i andre kulturer. Jeg har selv sett dette i sør-Amerika og det er forholdsvis stor "industri" der også i visse land, både med menn og kvinner. Men jeg likte det neste siste avsnittet ditt, "Det omhandler en mindre gruppe menn i turistbransjen" -det er så mange som slår alle over en kam og slik er det jo nødvendigvis ikke.

    Har ellers stadig mer lyst til å lese boka di! Jeg må få tak i den når jeg en gang kommer meg til Norge igjen! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Boka kan bestilles på Haugen bok.no. Anbefales!

      Slett
  2. Jeg er veldig var på det, og vet at i de fleste delene av Egypt vet folk ingen ting om at en slik praksis foregår. Så hyggelig at du vil lese boka! Som anonym sier kan den også bestilles på nettet, men dersom det er upålitelig postgang der du bor kan det kanskje være greit å vente - i juni kommer den forøvrig i pocket.

    SvarSlett
  3. Har allerede hatt et par dårlige erfaringer med posten her, flere pakker som ikke har kommet frem, så jeg tror jeg heller må vente litt. Men den som venter på noe godt, osv osv ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tror ikke boka går ut på dato helt enda :)

      Slett
  4. Det er ikke så veldig vanskelig å oppdage at du har en egyptisk gigolo på tråden hvis du er litt våken i timen. Han er veldig amorøs og "love you too much" før den første tekoppen er tømt og han ser på deg med lengsel i blikket. En mester på å spille sin rolle for noen skarve kroner som du med den største selvfølge gir han når han mangler penger til sin syke mor eller søster. Man er da ikke hardhjertet heller?

    Vakre er de også. VELDIG vakre.

    SvarSlett
    Svar
    1. "I did not do any bad something!" Vel, "Min" egypter var ikke noen donjuan, og vi kjente hverandre i mange uker før det skjedde noe av romantisk karakter, kanskje er jeg bare treg i oppfattelsen?? ;) Neida Lilly, men jeg tenker også at mange har behov for å bli "loved too much", og som ikke har noe imot å bli lurt for en liten stund. Og så ikke glem: "MMD"... "My Mohammed is Different" ;)

      Slett
    2. Yes some off them is very pretty and beleave it or not they know this and they now who to get women.They play a came and they use women:why not we also can play with them and do same bad things they do with us.This guys do not need a soft heart!

      Slett
  5. Anonym, first learn to write if you write in English. Secondly, don't play westerner on this site, I know you come from some East European country, Russia or Ukraine, where women want also to emigrate for money, men as well. Being white doesn't make you Norwegian, learn it. If it is someone who doesn't need a soft heart, is you.

    SvarSlett