Velkommen!

Jeg heter Gunn Marit Nisja og er romanforfatter. Velkommen til bloggen min! Følg meg også på facebook.

torsdag 14. juli 2011

Veien til "Naken i hijab"



Det er uvirkelig for meg ennå, det at boka mi faktisk skal stå i bokhandelen til salgs. Men i dag fikk jeg noen eksemplar av prøvetrykkene - såkalte "gallyer" - i pocketformat, så nå MÅ jeg bare begynne å tro på det. Det er i ferd med å skje! "Naken i hijab" blir utgitt.

Så da tenkte jeg det kunne passe bra å fortelle litt om veien fram dit jeg er nå. Hvordan gjorde jeg det? Vel, aller første etappe var å ha noe å fortelle. Det har jeg skrevet litt om før, i innlegget "Hvorfor Egypt"  .
Man sitter der, og det tyter av inspirasjon, og man har en hyggelig og velmenende fetter som foreslår: Nå må være rette tida for å skrive den der romanen. Og man tenker: Ja hvorfor ikke?
Det er nok en kuriositet at "Naken i hijab" , første versjon, i sin helhet var skrevet for hånd. Det er nok ikke så vanlig i våre dager, men jeg var så oppslukt av skrivingen at det holdt ikke å bare skrive når jeg hadde tid til å sitte foran en pc. Så jeg skrev på tog, buss, kafe, ute, inne, i pausen min på jobb, you name it. Dette var sommeren for nøyaktig to år siden.

Ett av mine skrivesteder.           



I første omgang var det ikke slik at jeg tenkte "Nå skal jeg skrive debut-romanen min". Det var mer på nivået "Nå skal jeg se om jeg har utholdenhet til å fullføre et manus". Og det gjorde jeg altså, selv om veien ble mye lenger og mer arbeidsom enn jeg hadde forutsetning for å gjette på.

Andre etappe gikk så lett at det nesten er pinlig å fortelle det: Det å lete etter et forlag som kunne være interessert, etter å ha ført inn alt det håndskrevne på pc-en. En bekjent forfatter som hadde lovet å lese igjennom det, sendte det inn til forlag uten min viten - han ringte og sa: Kanskje du vil høre hva konsulenten på Juritzen forlag syns? Jeg var dåneferdig og hadde ingen særlige forhåpninger den gang. Tross alt er det ikke lett å vurdere nivået på eget materiale...

Tilbakemeldingen var flott og grundig. Den påpekte alle begynnerfeilene jeg hadde gjort, men konstaterte at dette var en god og spennende historie som de gjerne ville jobbe videre med. Og siden da, for ett og et halvt år siden, har jeg vært i samarbeid med Juritzen med mål om utgivelse.

Det har vært en spennende og lærerik prosess med mange opp-og nedturer. Men et par ting kan jeg si: Historien er fortsatt den samme, bare fortalt på en bedre måte. Og, jeg har igjennom arbeidet ikke gjort noen forandringer jeg ikke selv har vært enig i. Jeg er veldig fornøyd med og stolt over resultatet.

Mer etablerte forfattere synes nok det er kjedelig med sånt som språkvask og korrektur - men ikke jeg. Har ikke rukket å bli så blasert enda. Men NÅ har boka gått i trykken, og min del av jobben er gjort. Nå gjenstår det bare å fortelle dere om boka, og fra den 25. august skal den være å finnes i butikken.
Men før det tar jeg ferie, og det blir en 14-dagers anti-digital-ferie, så vi chattes, blogges og tweetes i august.

Fortsatt god sommer!

8 kommentarer:

  1. Lykke til, jeg gleder meg til å lese boka. Det lille utdraget jeg har lest gjorde meg svært nysgjerrig og forventningsfull. Dette skal bli spennende lesning ! Mvh Hilde fra book@face

    SvarSlett
  2. Gratulerer "Gumman"!!!

    SvarSlett
  3. Gratulerer masse! Jeg skal kjøpe boka og ta med meg på ferie til Tyrkia... Må jo ha lesestoff på stranda..

    God sommer til deg også!

    SvarSlett
  4. Tusen takk alle sammen! Opplevde det ikke som noen selvfølge underveis at det skulle bli bok av det, men er rimelig lykkelig nå for at jeg ikke ga opp. En ting er ihvertfall sikkert: Man kommer ikke i mål om man ikke satser, prøver, jobber....

    SvarSlett
  5. ...Lavina: Tror det er veldig bra strandlektyre! ;)

    SvarSlett
  6. Flott, må ha gode bøker med når det er 2 uker all inclusive ferie. I fjor tok jeg med krim, og leste 6 bøker i løpet av 2 uker.. Blir sånt om boka er pocket.

    SvarSlett
  7. Hei! Held på å les boka di no,litt og litt sidan den nærmar seg slutten...Kjempebok! Var tre veker i Marokko i vår,en utruleg opplevelse der eg fekk fordomane mine midt i fleisen..Flott å lese boka di, å få "sjå" det fra andre sida,òg. Takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselig hilsen, tenker at Marokko er et sted jeg bør besøke!

      Slett