Velkommen!

Jeg heter Gunn Marit Nisja og er romanforfatter. Velkommen til bloggen min! Følg meg også på facebook.

tirsdag 1. februar 2011

Min trening



Illustrerer i dag med min gode gamle turkamerat fetter Endre! Jeg og fettern min hadde en gang et skikkelig sunnhetsløft sammen, vi gikk tur hver kveld. Siden jeg ofte jobbet sent den tida kunne det gjerne bli midnattsturer ut av det. Nesten hver dag gikk vi, seks kilometer, i snødrev og på blankis ofte.

Sprekere og sprekere ble vi. Innimellom var jeg i svømmehallen også, eller tråkket noen kilometer på ei venninnes ergometersykkel, samt litt yoga og sit-ups på stuegulvet. Kiloene rant av. Etter hvert kunne jeg og fetter Endre gå i oppoverbakkene og jogge nedover. Eller omvendt. Etter tre måneder - på julaften, faktisk, hadde jeg gått ned 12 kilo, og jeg klarte å jogge hele veien. Skulderklapp! Men så - så sluttet jeg bare. Kanskje tok jeg det for gitt, eller kanskje ble det litt for tøft opplegg å trene to-tre ganger om dagen for meg, som var en av de jentene som skulket gymmen opp igjennom åra.

For ett år siden var jeg mye, mye tyngre enn i dag. Det å trene og røre seg ble vanskeligere og vanskeligere, ja etter hvert ble det rene ønskedrømmen i det fjerne. Og nå, nå nyter jeg å være i passelig god form igjen.

Jeg har aldri vært noen ballspiller, og tror neppe kroppen min er designet for friidrett heller. Så jeg har lagt meg på mosjonsbølgen. Variasjon er nøkkelen, og det som fungerer absolutt best er svømming. I bassenget slipper jeg jo å bære alle kiloene mine selv, og i morgen tidlig kommer jeg til å passere 10 000 mosjonsmeter siden nyttår i svømmehallen. Det er jo VELDIG bra til meg å være, jeg kunne tenke meg å sette meg målet 10 mil i løpet av 2011. Men jeg venter litt med å tenke slik, skal være forsiktig med å gape over for høyt.

I tillegg har jeg mine flotte kolleger som går tur hver dag, og dette her er ordentlig power-walk i bakker altså, ikke noe for pyser. Og på torsdager er det step. Den 12. skal jeg være med damene på prøvetime zumba..! Kanskje jeg blir med på det når jeg har brukt opp klippekortet mitt på step. Vi får se - det viktigste for meg er at det er variasjon, og at det er gøy. Langrennsskia mine har jeg også hentet hos mor og far. Bor jo på Simostranda, er det noe vi har så er det skiløyper! Og enda en investering: sony walkman! Til tross for det gammeldagse navnet er det en mp3 altså... Den er kjekk å ha som selskap på turer alene. Riktignok ikke i svømmehallen, men...

La oss håpe jeg har lært av mine tidligere feil, at jeg takler det på en bedre måte om jeg blir lei sånn som sist.Planen er at jeg da skal trappe ned litt og trene 2-3 ganger i uka for en periode, gjerne finne litt alternative metoder. For jeg kjenner hvor godt jeg har det med meg selv når jeg får være i aktivitet! Hva er din yndlingstrening? Hva slags råd kan du gi meg?

For meg er det bare å stå på, målet er pilgrimsleden Hamar - Trondheim i juli, da nytter det ikke å være slapp og lat! Spesielt siden turkameraten min kommer helt fra Venezuela for å være med - da kan jeg bare ikke svikte!





10 kommentarer:

  1. Du er jo uten tvil utrolig flink, mye flinkere enn meg. Du har vel merka på kroppen at du har gått ned i fett, selv om det ikke vises på vekta? Det er jo uansett godt innvendig....

    SvarSlett
  2. Prøve å gjøre det "med måte" denne gangen. Det er typisk meg å enten gjøre noe 120 prosent, eller så ikke gjøre det i det hele tatt. Det gjelder alt fra hagestell til blogging til trening! DET har ikke funka før, så har skiftet taktikk nå :)

    SvarSlett
  3. Har nettopp begynt på igjen med trening etter en laaaaaang (LANG) sløv periode. :P
    Men yndlingstreningen nå på vinteren er iallfall aerobic, dans og kickboxing utført på stuegulvet akkompagnert at freske damer på dvd. Til våren blir det ut i skogen, tenker jeg. :)
    Kjenner meg veldig godt igjen i den 120% eller ingenting-tankegangen, ja. Nå er det kun for kos og gøy, ingen planer om noen overload og være superflink på alle fronter her nå nei. Babysteps...

    SvarSlett
  4. Flinke, flinke piker, Solveig ;)

    SvarSlett
  5. Synes du er flink! Jeg er visst vanemenneske... Det går i spaserturer, og går ca 6 km totalt.. Flere ganger i uka.. Nå blir det lysere og lysere dager og jeg kan gå på ski... Lære meg teknikken på nytt.. hi,hi..

    Jeg elsker og være ute, gå turer, fjellturer om sommeren, og skiturer. Trosse vær og vind av og til..

    Svømming liker jeg godt, men det er lang vei dit.. Zumba er fin, fin trim.. Tenkte å kjøpe en dvd og prøve i heimen.. Kan jo være kjekt når været er pyton! Rockering... Jeg bruker en som veier 2.2 kilo... Effektiv.. Anbefales.. Tenk å rocke til heftige rytmer..

    Lykke til dette går veien!! Klem

    SvarSlett
  6. Gleder meg til den dagen jeg kan si at jeg føler treningen er en god vane i stedet for et godt forsett!!

    Du er jo et forbilde sånn sett... Men enig med deg at gåturer er herlig... Får lufta både kropp og hode :) :)

    SvarSlett
  7. Jeg er akkurat som du, 120 % sier jeg bare;) hehe:) men, jeg tror vi begge er på god vei elskling:) <3

    SvarSlett
  8. Tror jeg også :) Bare å stå på og fortsette :)

    SvarSlett
  9. Du er inne på mange fornuftige tanker om trening her Nad! Beundrer din stå på vilje.

    Her får du en liten utfordring av meg:
    http://httpwwwgooglecomaccountsveser-sirenia.blogspot.com/2011/02/utfordring.html

    SvarSlett
  10. Takk for utfordringen Sirenia!

    SvarSlett