Velkommen!

Jeg heter Gunn Marit Nisja og er romanforfatter. Velkommen til bloggen min! Følg meg også på facebook.

torsdag 10. mars 2011

Stille etter bloggstormen...

Da er det dagen derpå her på "The Brain Mine", dagen etter bloggstormen. Det slenger fortsatt en og annen kommentar inn, men jeg regner med det verste er over, og her sitter jeg igjen med bakoversveis.

Jeg som hadde så mye å gjøre i går ble sittende og lese kommentarer og svare hele kvelden. I dag har jeg sittet i møte samt vært hos tannlegen og rotfylt, så jeg har ikke rukket å følge med, ikke har jeg lest igjennom alt enda heller.

Egentlig hadde jeg planlagt å blogge om hvordan jeg har det etter to måneder med regelmessig trening i dag, men så føler jeg for å fortelle litt om hvordan jeg opplevde det som skjedde i går og hva jeg tenker om det. Jeg hadde aldri trodd at et innlegg om folkeskikk og rasisme i hverdagen skulle vekke slike reaksjoner. At innlegget ble kjent for så mange skyldes den eminente twitrer @normog som tipset VG nett. Dermed brøt det løs. Jeg hadde hakeslepp allerede på 30 kommentarer - i ettermiddag hadde vi runda 150. 150 kommentarer og 6000 sidevisninger!! Sidevisningene på bloggen min er mer enn dobla på det siste døgnet!

Dette sier meg at dette er et tema vi ikke er ferdige med, på langt nær. Det trengs mer diskusjon, mer bevisstgjøring, og ikke minst som jeg påpekte i innlegget i går, trenger vi å bli bedre kjent med hverandre.

Det kom utrolig mye fiendtlige og stygge kommentarer. Mange av dem slettet jeg, da de bare var for hatefulle til at jeg orker å la dem stå og forurense bloggen min. Noen av dem talte så for seg selv og understreket overskriften "Hverdagsrasismen lever" så tydelig at jeg måtte la dem stå.
En annen ting jeg misliker er når jeg blir tillagt meninger. Som at jeg hater min egen norske kultur, at jeg vil ha mest mulig innvandrere inn i landet eller at jeg er ei hore (!) som s... Nei, forresten, det skal jeg ikke gjengi. Men hvem i all verden kan si at jeg ikke ønsker å bevare norsk kultur fordi at jeg oppfordrer til normal folkeskikk både i møte med medmennesker og på nettsamfunn...? Den var tynn!

Heldigvis ser jeg også at jeg får mye støtte av folk som er (med en av kommentatorenes ord: pro fred og pro menneskehet. Det gir meg håp! Vi er alle innbyggere på denne bitte lille erta i universet, synd om vi skulle frykte hverandre så mye, og respektere hverandre så lite, at vi tar knekken på denne skjøre lille organismen vi er en del av. Jeg sier ikke at alt er perfekt i andre kulturer, tvert imot, nettopp derfor skal vi bli kjent med hverandre for at vi skal kunne heve hverandre og verden til høyere nivå.

Her i huset er det iallefall fred. Katta sover foran peisen og jeg nyter en kaffe. Tilbake til 50 visninger og 4-5 kommentarer pr innlegg. Slik jeg vil ha det. LOL.

Peace out!

13 kommentarer:

  1. Føler med deg. Det er morsomt å bli lenket til av en storavis første gang, men det går fort over når du skjønner at ukulturen i storavisen blir med over i bloggen.

    Om det er til noen trøst: kommentarfeltet i de store nettavisene har en svært tydelig blå/brun slagside. Se bare på nettavstemningene, som temmelig konsekvent gir langt høyere score til typiske FrP-standpunkter enn de har i folket generelt.

    Tro altså ikke av kommentarene du får at folk flest faktisk tenker sånn. Ellers takk for fint innlegg, forresten. :)

    SvarSlett
  2. Hei Eirik. Det håper jeg du har rett i! Altså at kommentarene ikke gjenspeiler meningene til folk flest. Fristet jo fryktelig å legge om til refsende samfunnsblogger nå, men tror jeg fortsetter med kattebilder og rapporter fra skrivestua i stedet jeg ;)

    SvarSlett
  3. Jeg må si du har utvist stoor tålmodighet til å ha rotfylt i går, håper det går bra med deg :)
    Bra bloggpost :)

    SvarSlett
  4. Jeg synes det tok helt av de kommentarene. Godt at du sletter de som er krenkende.. Jeg leste men jeg orket ikke og svare. Klart det meste handler om frykt...
    Håper det går bra med deg.. Jeg synes du taklet stormen veldig bra...

    SvarSlett
  5. Temaet innvandring og integrering er et emne som mange har sterke meninger om. Da må man forvente å få mange reaksjoner. Selv er jeg sterkt kritisk til dagens migrasjonspolitikk, men også jeg irriterer meg over manglende folkeskikk hos enkelte. Diskusjonen må taes, men det er ingen grunn til å være uhøflig hverken mot innvandrere eller motdebattanter selv om man på generelt grunnlag er imot innv.politikken.

    Ha en ellers god dag, og hils katta.

    SvarSlett
  6. normog: Jeg har det fint, var litt øm og føler meg litt "forslått" etter tannlege Gabriellas herjinger i dag, men det må bare gjøres :) Takk for all hjelp & støtte :)

    Lavina: Tusen takk. Får bare håpe at man ved å slippe ut en del gørr i kommentarfeltet, har litt mindre bankende press og smerte inni seg ;)

    Mr. Winther: Jeg synes HELLER ikke dagens politikk fungerer og er ikke enig i hverken hvem som får opphold eller hvordan de følges opp når de kommer hit. Men som du og jeg tydeligvis er enige i, forsvarer ikke det å oppføre seg bedritent mot de man møter i hverdagen, som man ikke kjenner og tydeligvis ikke tør å bli kjent med heller.

    SvarSlett
  7. Takk for innlegget igår.
    Hvis man ferdes litt på forumene i tabloidavisene kan man bli matt av den massive Frp/H bølgen som i 90% av tilfellene består av "norge for nordmenn" folk.

    Det flommer over av hatefulle stigmatiserende utsagn der.

    Derfor blir jeg glad når endelig det kommer ett liberalt innlegg som setter fokus på hverdagsrasismen. tusen takk :)

    SvarSlett
  8. Takk skal du ha. Ja jeg har mange ganger blitt skremt både av fiendtligheten og dumheten vi kan se i slike debatter, kommentarfeltet her er også et godt eksempel på det.

    SvarSlett
  9. Vil anbefale deg å lese deg litt opp om hva som ligger bak begrep som rasisme og rase.

    Tipper du da vil bli litt mer sparsommelig og forsiktig i din bruk av disse begrepene. Dette er ganske kraftig ladede begreper som (mis)brukes skjødesløst av en del folk og organisasjoner. Rasismeanklager brukes ofte malplassert for å tie meningsmotstandere som har bedre argumenter enn dem selv.

    SvarSlett
  10. Jeg er så stolt av deg, og skjønner frustrasjonen om misforståelsene av innlegget ditt:) kjærleik<3

    SvarSlett
  11. Takk, min beste! Enkelte VIL jo misforstå og har sin egen agenda med det, der står man ganske hjelpeløs ;)

    SvarSlett
  12. Ja, noen har bestemt seg på forhånd;)

    SvarSlett