Velkommen!

Jeg heter Gunn Marit Nisja og er romanforfatter. Velkommen til bloggen min! Følg meg også på facebook.

søndag 13. mars 2011

Ta vare på søndagene!

Denne lille bolla er meg med en av mine store fettere :)
I dag sov jeg utpå. Lenge siden sist jeg har våkna og at klokka har vært så mye. Men da trengte jeg det sikkert. "Skal vi koke havregrøt", spurte jeg min kjære. "Eller, det er jo søndag. Kanskje vi skal lage ordentlig søndagsfrokost i stedet. Som sagt så gjort. Her ble kokt egg og tevann, baguetter ble stekt og jeg laget et ordentlig påleggsfat selv om det bare er oss to i dag. Så begynte jeg å tenke på barndommens søndager, og minnet som står først i køen handler om mine besteforeldre.

Hjemme hos Mormor og Bestefar var søndagene noe spesielt. Sannsynligvis hadde det sammenheng med at de var kristelige mennesker, Bestefar var kirketjener og predikant (i tillegg til psykiatrisk sykepleier), Mormor var hjemmeværende med 6 barn, og etter hvert selvfølgelig en hel hurv med barnebarn. Ganske ofte reiste vi utover til mine besteforeldre på helgetur. Huset var i minnet mitt alltid fullt av søskenbarn, tanter, onkler og også gammeltanter og gammelonkler. Spesielt husker jeg gammeltante Ingeborg, som hadde hårnett. Det syntes jeg var rart.

Med så mange i husholdningen var det selvfølgelig spesielle rutiner når det gjaldt å forberede middag. Potetskrelling foregikk midt på kjøkkenet. Der satt vi to stykker med potetbøtta mellom oss. Middagen besto ofte av svinesteik med svor. Og Mormor hadde ihvertfall de siste årene kirsebærkompott med fløte til dessert, spesielt når jeg skulle komme, for hun visste hvor godt jeg likte akkurat det.

Vi satt tett i tett rundt spisebordet, og noen ganger måtte noen sitte på kjøkkenet eller rundt salongbordet også. For meg var det fryktelig viktig at jeg måtte få sitte ved siden av kusina mi som er to år eldre. Hun var min store helt, selvfølgelig. Vi ungene strevde med å holde oss alvorlig når Bestefar stemte i med bordverset, Gledens Herre. Han hadde nemlig en dyp og flott stemme med vibrato i, og noen prøvde kanskje å ta etter ham, og fikk et velrettet spark på skinnleggen som straff.

Jeg var midt i tenåra da besteforeldrene mine ble borte, og selv om jeg har god kontakt med mange i familien min enda, må jeg innrømme at det aldri ble helt det samme. Vi som var en stor og sammensveiset gjeng er spredt for alle vinder, og det er slett ikke hvert år at det byr seg en anledning hvor de fleste av oss møtes. Det sikreste stikket er at en av mine yngste kusiner har bursdag 6. juledag, da kan det være mulig å treffe mange. Men det er milevidt ifra de regelmessige helgene vi hadde rundt bordet hos Mormor. Ett av mine kjæreste minner er hvordan man kunne høre de voksne prate nede, etter å ha blitt putta trygt i seng oppe på loftet.

Etter at jeg har "blitt stor" har ikke søndagene vært så spesielle. Kanskje fordi jeg har jobbet i et yrke hvor søndag er den travleste dagen, og man ikke kan regne med å ha fri. Men i dag fikk jeg en påminnelse. Det er nok viktig, selv om man kanskje ikke er av det religiøse slaget heller, å ha et pustehull i uka dedikert til å være sammen med familien og kose seg litt ekstra. Kanskje ta en telefon til dem man ikke får sett så ofte, og stelle litt ekstra med dem man deler hus med.

Det er en arv jeg gjerne vil føre videre fra mine kjære besteforeldre.

12 kommentarer:

  1. Her passer det kanskje å si: Amen! =o) Koselig og tankeviktig innlegg.

    SvarSlett
  2. Hehe, ja min bestefar hadde nok sagt nettopp det :) Håper din søndag var god!

    SvarSlett
  3. Takk for stemmen. Much appreciated. :D

    SvarSlett
  4. Koselige minner du deler med oss. I dag er man så travle at vi har nok med oss selv!
    Søndagsfrokost for meg består av havregrøt... Bare må ha...

    Ha en flott uke!

    SvarSlett
  5. Takk for det! Ja går mye på havregrøt her også. En nydelig start på dagen!

    SvarSlett
  6. söndagar är heliga för mig och inte ur någon religiös vinkel utan ur min egen "religion" vardagslyx. Söndagar är det sova länge, stor frukost och ta dagen som den kommer, bara njuta av att vara.
    Vardagslyxet kommer på många olika sätt in i mitt liv och alla borde unna sig det då och då. Allt blir så mycket härligare då. ( Lyxen med vardagslyx är att det kostar inget extra mer än tid)

    Ditt fina minne om söndagsfrukost med släkten var så kul att läsa :)

    ha det fint!

    SvarSlett
  7. Tusen takk for det, Linda! Koselig at du ville lese!

    SvarSlett
  8. Hei! Ville bare si at du har fått en award av meg! Du trenger ikke å svare på spørsmålene som følger med hvis du ikke vil. http://ciuva.blogspot.com/2011/03/awardselvbeherskelsen-min-har-visst.html

    SvarSlett
  9. Hvaaaa!! Så koselig!! Kommer og titter!

    SvarSlett
  10. Så koselig å lese, ble helt rørt.... Tenk at du husker dette så godt. Det å holde seg alvorlig når "bordvers" skulle synges var ikke bestandig like enkelt nei : )

    klem fra "lille" tante

    SvarSlett
  11. Kjære, lille tante, glad for at jeg har så fine minner ... da er jeg rik ;)

    SvarSlett