Velkommen!

Jeg heter Gunn Marit Nisja og er romanforfatter. Velkommen til bloggen min! Følg meg også på facebook.

søndag 15. juli 2012

Sveiva

Man glemmer aldri hvordan det er å sykle, sies det..!

Et øyeblikk der, kjentes det definitivt som jeg hadde glemt hvordan man sykler. Da jeg gikk på lærerhøyskolen for en konfirmantalder siden, ble sykkelen min stjålet. Jeg hadde ikke akkurat råd til ny sykkel, så i de påfølgende årene lånte jeg bare mammas sykkel en gang i blant, og så.., Så kjørte jeg opp, og resten var historie.

Det er selvfølgelig mulig at jeg er påvirket av kavalerens lidenskap for å følge med på Tour de France om dagen. Ihverfall fikk jeg tidligere i sommer en voldsom og ukontrollerbar trang til å sykle!

På jobben leier de ut sykler og jeg ba pent og fikk en god avtale. En meget god avtale, slik at jeg nå disponerer sykkel helt til slutten av september. Og hjelm. Christian på jobben pumpet opp hjula for meg og sjekket at sykkelhjelmen satt rett. Jeg døpte sykkelen "Sveiva". Så var det bare å trø i gang!

Men det føltes fantastisk skummelt å sykle! Christian nektet til og med å holde i bagasjebrettet, og ikke hadde jeg støttehjul heller, hvordan skulle dette gå?
Jeg måtte bare stupe i det og få opp farten, snart syklet jeg som aldri før, tråkket hele veien opp den tunge Haugfossbakken uten å gå av sykkelen. Nei dette var gøy!

En ting jeg tydeligvis hadde glemt var trafikken. Jeg er en snill syklist som vingler avgårde ute på den hvite stripa, må si det var litt nervepirrende å ha trafikken i retning Sigdal i ryggen. (Les: Store pick up-biler med høy fart som dytter sidespeilene borti styret mitt.) En annen ting jeg hadde glemt var hvor støl man blir i rompa og hvor vondt det gjør når man forsøker å sykle neste dag!

Men alt går over, og sykkelen er jo et fantastisk framkomstmiddel. Miljøvennlig og helsevennlig, og i stedet for på dyr bensin går den på kaloriene du allerede har spist. Så om det ikke blir Tour de France, så tror jeg ihvertfall det blir Tour de Modum for meg og Sveiva ganske mange ganger i sommer.

3 kommentarer:

  1. Haha, festlig post! Blikket ditt på bildet sklir rett inn med følelsene teksten gir :) Kos deg med Sveiva, det er herlig å sykle! (Men pass deg for de frekke pick-up'ene!)

    SvarSlett
  2. Oj, glemte å si at jeg liker det nye designet på bloggen! Ble mer "skrivete" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk jeg er enig. Fortsatt syns jeg det er litt rotete men det er og blir vel slik at jeg er maksimalist...! Første gang jeg gjør noen endringer på bloggen :)

      Slett